Doorbraken in beleid in krappe arbeidsmarkt MRA
Inhoudelijk advies en begeleiding om te komen tot een nieuwe arbeidsmarktstrategie Metropoolregio Amsterdam
Doorbraken in beleid in krappe arbeidsmarkt MRA
Inhoudelijk advies en begeleiding om te komen tot een nieuwe arbeidsmarktstrategie Metropoolregio Amsterdam
Meer informatie

De metropoolregio Amsterdam heeft een zeer krappe arbeidsmarkt. Hierin verschilt ze niet van vele andere regio’s, behalve dat een stad als Amsterdam dominant is arbeidsmarktvraagstukken ten opzichte van de omliggende regio’s. Zowel positief als negatief: aantrekkelijk voor internationaal talent; onaantrekkelijk voor onderwijzers, verplegers en politieagenten door de hoge huizenprijzen. Ook verschilt de economische structuur in de MRA: Grote dienstensector t.o.v. grote industriële aanwezigheid.
Aanleiding
De toenemende krappe arbeidsmarkt in de metropoolregio Amsterdam vraagt om nieuw beleid. Doorbraken om de basis voorzieningen op het gebied van onderwijs, zorg en veiligheid overeind te houden en tegelijkertijd de belangrijkste economische sectoren voldoende te voorzien van talent. De MRA is een diverse regio met een stad als Amsterdam met een grote dienstensector en internationale signatuur met hoofdkantoren en meer logistieke en industriële gedeelten. Tegelijkertijd hebben alle gemeenten en zeker een stad als Amsterdam een bovengemiddeld aandeel ‘onbenut arbeidspotentieel’: mensen die op dit niet of weinig werken, waar meer mogelijk is. De arbeidsmarkt die hierbij hoort verschilt ook, maar alleen gezamenlijk kan een oplossing gevonden worden voor de krappe arbeidsmarkt. Hier zijn ook onorthodoxe maatregelen nodig.
Proces
We hebben gewerkt met een basis projectteam bestaande uit een afvaardiging van verschillende gemeenten om iedere keer de hoofdideeën te toetsen. We zijn begonnen met een data-analyse en deskresearch om de huidige stand van zaken va de arbeidsmarkt te inventariseren. En tevens welke trends zichtbaar werden. We hebben vervolgens vijf discussiebijeenkomsten georganiseerd met een afvaardiging vanuit het bedrijfsleven, onderwijs en overheid verspreid over de regio. Daarnaast hebben we een aantal expert en referentieregio’s geïnterviewd over mogelijkheden. Hieruit kwamen mogelijkheden voor doorbraken in het arbeidsmarktbeleid naar voren. Ons advies is getoetst (meermaals) bij de ambtelijke adviescommissie (deelnemers al alle gemeenten) en de bestuurlijke adviescommissie van wethouders uit het sociaal domein en economie (voor het eerst in deze samenstelling samen). Uiteindelijk zouden de adviezen vanuit deze opdracht hun plek krijgen in de nieuwe strategische visie van de MRA voor de komende 10 jaar.
Resultaten en conclusies
We hebben een factbook opgesteld met een analyse van de arbeidsmarkt in de MRA en een vooruitblik op de trends voor de komende jaren. Daarnaast hebben we diverse stakeholderbijeenkomsten georganiseerd om ideeën voor (doorbraak)oplossingen te verzamelen. Hieruit zijn vijf actielijnen voor het arbeidsmarktbeleid voortgekomen, waarin benodigde activiteiten, te betrekken stakeholders (inclusief best practices) en resultaatafspraken (vergelijkbaar met een HCA) zijn uitgewerkt.
Bovendien bevat het factbook een overkoepelend verhaal over de doorbraken die nodig zijn en de gezamenlijke inspanningen en financiële investeringen die hiervoor op MRA-niveau vereist zijn. De voorgestelde actielijnen zijn inmiddels geïntegreerd in de algemene strategie van de MRA.